Τα ΘΡΕΠΤΙΚΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ των ξηρών καρπών είναι αδιαμφισβήτητα, γι αυτό τον λόγο άλλωστε οι ειδικοί προτρέπουν να καταναλώνονται καθημερινά ξηροί καρποί με μέτρο και κατά προτίμηση ωμοί και ανάλατοι.

ΚΟΛΟΚΥΘΟΣΠΟΡΟΣ ΩΜΟΣ ΨΙΧΑ

Πρόκειται είναι ένα φυσικό και πολύ θρεπτικό προϊόν. Είναι το πιο θρεπτικό κομμάτι της κολοκύθας. Ο πασατέμπος περιέχει πολύτιμα λιπαρά οξέα,ω-3 και ω-6 και κυρίως λινολεϊκό οξύ, καθώς και ιδιαίτερα υψηλά ποσά σε σιδήρο.

Περιέχει επίσης, ψευδάργυρο, χαλκό, μαγνήσιο, μαγγάνιο, φώσφορο, βιταμίνες E, C, Κ, ορισμένες από τις Βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως το φυλλικό οξύ και Βιταμίνη Α.

Οι κολοκυθόσποροι είναι μία από τις καλύτερες πηγές μαγνησίου, ψευδαργύρου και φυτοστερολών. Μια χούφτα κολοκυθόσπορων αποδίδει 154 θερμίδες .Οι κολοκυθόσποροι επιδρούν καταπραϋντικά σε προβλήματα του προστάτη, ενώ εξομαλύνουν τη λειτουργία του ουροποιητικού συστήματος. Λόγω των υψηλών ποσοστών λινολεϊκού οξέος και ψευδαργύρου. O ψευδάργυρος τους καθιστά ευεργετικούς και στα προβλήματα της ανδρική στειρότητας.

Η υψηλή περιεκτικότητα τους σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα  προσφέρει αυξημένη προστασία και κατά της εμφάνισης εμφράγματος. Επιπλέον, περιέχουν σημαντικές ποσότητες βιταμίνης Ε και σεληνίου, που δρουν σαν αντιοξειδωτικά ή αντιφλεγμονώδη στον οργανισμό.

Οι φυτοστερόλες ανταγωνίζονται την χοληστερόλη στην απορρόφηση από το έντερο και αναστέλλουν την ανάπτυξη του καρκίνου στο έντερο, τους μαστούς και τον προστάτη.

Λόγω των ω-3 λιπαρών οξέων εμφανίζουν αντιφλεγμονώδη δράση και προστατεύουν τις αρθρώσεις κατά την άσκηση.

ΚΑΣΙΟΥΣ ΦΥΣΤΙΚΙ ΩΜΟ

Αποτελούν καλή πηγή κυρίως μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, τα οποία είναι ωφέλιμα για την καρδιαγγειακή ευεξία. Ωστόσο, επειδή περιέχουν και κορεσμένα λιπαρά, προτείνεται η συνετή απόλαυσή τους.

Δίνουν 574 θερμίδες /100 γρ

Είναι εξαιρετικά περιεκτικά σε μαγνήσιο που βοηθά στην καλύτερη νευρική και μυϊκή λειτουργία.

Ο σίδηρος, το φυλλικό οξύ που ανήκει στην οικογένεια βιταμινών Β, και φώσφορος ενισχύουν τη διατροφική αξία των Κάσιους, χαρίζοντας μας πολλαπλά κλινικά και οργανικά οφέλη.

Λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε φυτοστερόλες, εμφανίζουν αντικαρκινική δράση

Τα κάσιους βοηθούν στη λάμψη της επιδερμίδας και των μαλλιών καθώς περιέχουν χαλκό, ιχνοστοιχείο που συμβάλλει στη σύνθεση του κολλαγόνου της επιδερμίδας, αλλά και της μελανίνης. Ο χαλκός συντελεί στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών που αναπτύσσονται στο σώμα.

ΠΕΚΑΝ

Το πεκάν είναι ένας ιδιαίτερα θρεπτικός καρπός (690kcal/100gr) πλούσιος σε βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και άλλα σημαντικά θρεπτικά συστατικά με αντιοξειδωτική δράση, απαραίτητα για την υγεία και την ευεξία.

Περιέχει μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και φυτοστερόλες που βελτιώνουν το λιπιδαιμικό profile και συμβάλλουν στην καλύτερη δυνατή καρδιαγγειακή λειτουργία, προστεύοντας το αγγειακό ενδοθήλιο ,βιταμίνη Ε και Β-καροτένιο που ενισχύουν ακόμη περισσότερο την αντιοξειδωτική και την αντικαρκινική ασπίδα του οργανισμού.

Βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως ριβοφλαβίνη, νιασίνη, θειαμίνη και παντοθενικό οξύ, που συμβάλλουν στη σταθερή και διαρκή μεταβολική οργανική λειτουργία.

Περιέχουν επιπλέον, σίδηρο που συμμετέχει στη σύνθεση της αιμοσφαιρίνης και την πρόληψη της αναιμίας, ψευδάργυρο που σχετίζεται με τη γονιμότητα και το ανοσοποιητικό σύστημα , ασβέστιο και μαγνήσιο για υγιές μυο-σκελετικό σύστημα.

ΣΤΑΦΙΔΑ

Οι σταφίδα (μαύρη ή ξανθή) αποτελεί ένα ιδιαίτερα περιεκτικό και θρεπτικό τρόφιμο, που ενώ συγκαταλέγεται στους ξηρούς καρπούς, επί της ουσίας ανήκει στα φρούτα. Φημίζεται δικαίως για τις αντιοξειδωτικές της ιδιότητες, που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και προστατεύουν τα κύτταρα από τον εκφυλισμό.

Οι φυτικές ίνες, που υπάρχουν στις σταφίδες βελτιώνουν την εντερική λειτουργία καταπολεμώντας τη δυσκοιλιότητα, καθώς επίσης βοηθούν στη μείωση της χοληστερόλης και του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του ορθού.

Ο σίδηρος που περιέχουν σε φυτική μορφή, βοηθά στην αντιμετώπιση της σιδηροπενικής αναιμίας. Το κάλιο που περιέχει η σταφίδα, ρυθμίζει τα επίπεδα νατρίου στον οργανισμό, άρα βοηθά στον καλύτερο έλεγχο της αρτηριακής πίεσης.

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β που περιέχονται στις σταφίδες είναι σημαντικές για πολλές βασικές λειτουργίες του οργανισμού μας, όπως για τον μεταβολισμό, την παραγωγή ενέργειας, την παραγωγή των ερυθρών αιμοσφαιρίων ,στη βελτίωση της μνήμης, της συγκέντρωσης και της διάθεσης

Η βιταμίνη Α, είναι σημαντική για την όραση, την ανάπτυξη και την αναπαραγωγή.

Το σελήνιο ενισχύει την αντιοξειδωτική δράση της σταφίδας και προστατεύει από καρκίνο και καρδιαγγειακές παθήσεις, ρυθμίζει τη λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα και συμβάλλει και στην καλύτερη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. 100 γραμμάρια σταφίδας αντιστοιχούν 250 θερμίδες.

MACADAMIA NUTS

Τα macadamias έχουν την υψηλότερη περιεκτικότητα σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα συγκριτικά με τους υπόλοιπους ξηρούς καρπούς, καθώς και το υψηλότερο θερμιδικό περιεχόμενο (720 kcal/100gr).

Περιέχουν σίδηρο για πρόληψη της αναιμίας, σύνθεση αιμοσφαιρίνης και ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού. Περιλαμβάνουν ασβέστιο και φώσφορο για ενίσχυση των οστών, Βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως θειαμίνη, ριβοφλαβίνη και νιασίνη για σωστή μεταβολική λειτουργία, υγιές δέρμα και πεπτικό σύστημα. Σελήνιο ως βασικό συστατικό της αντιοξειδωτικής και αντικαρκινικής άμυνας του οργανισμού.

Κάλιο που συμμετέχει στη ρύθμιση της ηλεκτρολυτικής ισορροπίας και στην προστασία από αρρυθμίες και υπέρταση.

KOYKOYNΑΡΟΨΙΧΑ

Το κουκουνάρι είναι καρπός πλούσιος σε μέταλλα και ιχνοστοιχεία, όπως ο σίδηρος, το ασβέστιο, το μαγγάνιο και ο ψευδάργυρος.

Ιδιαίτερα περιεκτικός σε πρωτεΐνες και ω-3 λιπαρά οξέα τα οποία είναι ευεργετικά για το καρδιαγγειακό σύστημα.

Ο κουκουναρόσπορος ενδέχεται βάσει μελετών να συντελεί στη μειωμένη όρεξη μέσω συγκεκριμένων ορμονικών μεταβολικών οδών.

Περιέχει φυτικές ίνες που συμβάλλουν στην καλή γαστρεντερική λειτουργία και στη μείωση της απορρόφησης της χοληστερόλης καθώς και φολικό οξύ που συμβάλλει στην καλή νευρική λειτουργία και στη μείωση των επιπέδων της ομοκυστείνης.

‘Εχει υψηλή ενεργειακή αξία (100γρ/670 θερμίδες).

BRAZIL NUTS

Εξαιρετική πηγή σεληνίου με αξιοσημείωτες αντιοξειδωτικές ιδιότητες, απαραίτητο για την προστασία του αγγειακού ενδοθηλίου από τη φθορά με ταυτόχρονη αντικαρκινική δράση.

Πρόσφατες  έρευνες δείχνουν ότι η κατάλληλη πρόσληψη σεληνίου σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο ανάπτυξης τόσο του καρκίνου του μαστού, όσο και του προστάτη.

Είναι καλή πηγή πρωτεϊνών, μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, απαραίτητων για την καρδιαγγειακή ευεξία, φυτικών ινών που διευκολύνουν την εντερική λειτουργία, καθώς και ασβεστίου, φωσφόρου και μαγνησίου για δυνατό και υγιές μυοσκελετικό σύστημα.

Έχουν υψηλό θερμιδικό περιεχόμενο (660 kcal/100gr)

ΗΛΙΟΣΠΟΡΟΣ ΩΜΟΣ

Οι ηλιόσποροι έχουν πολύ μεγάλη περιεκτικότητα σε βιταμίνη E η οποία έχει την ιδιότητα να εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες που συσσωρεύονται στον οργανισμό, προστατεύοντας τη δομή των κυττάρων από οξειδωτικές βλάβες και φλεγμονές. Πιο συγκεκριμένα εμποδίζουν την οξείδωση της χοληστερόλης και τον τραυματισμό του αγγειακού ενδοθηλίου. Μελέτες δείχνουν ότι η επαρκής πρόσληψη της βιταμίνης Ε φαίνεται να σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο αθηροσκλήρωσης.

Mειώνουν τη χοληστερίνη, επειδή περιέχουν φυτοστερόλες οι οποίες όπως προκύπτει από πολυάριθμες μελέτες έχουν την τάση να μειώνουν τα επίπεδα της «κακής» χοληστερίνης στον οργανισμό.

Η περιεκτικότητα του ηλιόσπορου σε πολυακόρεστα λιπαρά και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα βοηθά επιπλέον στη μείωση της αθηρωμάτωσης, καθώς τα λιπαρά αυτά μειώνουν την «κακή» χοληστερίνη ενώ αυξάνουν την «καλή».

Ο ηλιόσπορος αποτελεί πολύ καλή πηγή μαγνησίου. Το μαγνήσιο βοηθά στον έλεγχο του νευρικού και μυϊκού τόνου και η έλλειψή του σχετίζεται με υπερδραστηριότητα των νεύρων μας προκαλώντας μυϊκές συσπάσεις, ημικρανίες, μυϊκές κράμπες, νευρικότητα και κόπωση.

Τέλος η συνετή κατανάλωση ηλιόσπορου προστατεύει από διάφορες μορφές καρκίνου, μιας και αποτελεί καλή πηγή σεληνίου.

Αποτελούν ένα θρεπτικό σνακ γιατί είναι πλούσια σε σίδηρο, χαλκό, μαγνήσιο, σελήνιο, φώσφορο, ψευδάργυρο, σε βιταμίνες όπως βιταμίνη Ε, το φυλλικό οξύ, η βιταμίνη Β3, η βιταμίνη Β1 και η βιταμίνη Β6, σε καλά λιπαρά όπως είναι τα ακόρεστα λιπαρά οξέα, ενώ περιέχουν και σημαντικά ποσά πρωτεΐνης (100γρ δίνουν 21γρ πρωτεΐνη)

Πηγή:  oskar.gr