Το χρώμα ή η θερμότητα του φωτισμού μετριέται σε Kelvin. Γι’ αυτό τον λόγο, υπάρχει πάντα το γράμμα Κ δίπλα από τον αριθμό πάνω στην συσκευασία μιας λάμπας. Όσο πιο μικρός είναι αυτός ο αριθμός, π.χ. 2.700Κ, τόσο πιο θερμός θα είναι και ο φωτισμός. Αντίστοιχα, όσο πιο μεγάλος είναι αυτός ο αριθμός, π.χ. 6.000Κ, τόσο πιο ψυχρό θα είναι το φως της λάμπας. Ο θερμός φωτισμός αντιστοιχεί, πολύ απλά, στο κίτρινο χρώμα, και τις αποχρώσεις του, ενώ ο ψυχρός φωτισμός αντιστοιχεί στο λευκό.

Οι γενικές κατηγορίες είναι το Θερμό φως, το Ουδέτερο (φυσικό) και το Ψυχρό. Σε γενικές γραμμές, δεν ταιριάζουν όλοι οι φωτισμοί σε όλους τους χώρους. Κάθε χώρος, ανάλογα με την λειτουργία του, χρειάζεται διαφορετικού είδους φωτισμό.

Πού προτιμάται ο Θερμός Φωτισμός;

Σε χώρους υποδοχής του ξενοδοχείου, όπου στόχος είναι οι επισκέπτες να νιώσουν μια οικειότητα, ο καταλλη- λότερος φωτισμός είναι ο Θερμός, και συγκεκριμένα οι λαμπτήρες 2.700Κ- 3.500Κ. Με τον θερμό φωτισμό δημιουργείται η κατάλληλη ατμόσφαιρα, σε έναν χώρο, που πρέπει να είναι φιλικός, και να κάνει τον επισκέπτη να νιώθει σαν να βρίσκεται στο σπίτι του.
Ο ψυχρός φωτισμός, πιθανότατα θα «τρόμαζε», θα απομάκρυνε τον επισκέπτη και θα έδινε την εντύπωση ενός ξενοδοχείου «απόμακρου».

Ο Θερμός φωτισμός, λοιπόν, μπορεί να ενσωματωθεί στον χώρο, με κάποιο μεγάλο κεντρικό φωτιστικό, ο οποίος θα συμπληρώνεται με περιμετρικά μικρότερα φωτιστικά (πάντα με βάση το στυλ του χώρου) και μικρές απλίκες, που θα εστιάζουν σε κάποιον πίνακα ή άλλα διακοσμητικά στοιχεία. Μια πολύ όμορφη ιδέα είναι και ο κρυφός φωτισμός, με ιδανική τοποθέτηση στη ρεσεψιόν. Κάτι πολύ σημαντικό, που πρέπει κανείς να έχει κατά νου όταν επιλέγει τον φωτισμό, είναι ότι ο χώρος υποδοχής, συνήθως αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου χώρου, π.χ. η reception μπορεί να ενώνεται με κάποιο lobby, καφετέρια ή εστιατόριο εντός του ξενοδοχείου. Αυτό σημαίνει ότι ο φωτισμός, τουλάχιστον ως προς την θερμότητά του, δεν πρέπει να
είναι διαφορετικός. Ακόμα και αν κάποιος θέλει να διαχωρίσει τμήματα του ίδιου χώρου, οι διαφορετικού χρώματος λαμπτήρες είναι ο λάθος τρόπος. Το μόνο που θα καταφέρει κανείς είναι να δημιουργήσει μια φωτορύπανση, που θα κουράσει τα μάτια των επισκεπτών.

Αντίστοιχα, τα δωμάτια αποτελούν και αυτά χώροι, που πρέπει να χαλαρώνουν τον επισκέπτη. Αυτήν την οικειότητα και την χαλάρωση μόνο το θερμό φως μπορεί να τη δημιουργήσει. Η διαφορά στον φωτισμό, συγκριτικά με τους χώρους υποδοχής, είναι ότι στα υπνοδωμάτια θα πρέπει, ιδανικά ,να τοποθετηθούν ροοστάτες-ντίμερ. Αυτό θα διευκολύνει τους επισκέπτες του δωματίου, να ρυθμίζουν την ένταση του φωτός, που χρειάζονται ανά πάσα στιγμή.

Πού προτιμάται ο Ψυχρός Φωτισμός;

Ο ουδέτερος φωτισμός από την άλλη, με Θερμότητα λαμπτήρα από 4.000-4.500Κ περίπου, ταιριάζει περισσότερο σε χώρους κουζίνας, μπάνιου ή γραφείου.
Σε αυτούς τους χώρους χρειάζεται φυσικός φωτισμός, ώστε να μην αλλοιώνεται το οπτικό πεδίο. Στην κουζίνα, για παράδειγμα, του ξενοδοχειακού εστιατορίου, ή ακόμα και στις μικρές κουζίνες εντός του δωματίου -εφόσον υπάρχουν- ο φωτισμός δεν πρέπει να είναι ούτε θερμός ούτε ψυχρός. Είναι ο καλύτερος φωτισμός, που ξεκουράζει το μάτι. Αντίστοιχα στο μπάνιο, όποιος κοιτάζει τον εαυτό του στον καθρέφτη θέλει να δει αυτό ακριβώς, που θα αντικρίσει και στους εξωτερικούς χώρους. Ή, αντίστοιχα, όταν εργάζεται κάποιος, χρειάζεται αυτόν τον απαλό
-αλλά συνάμα- καλό φωτισμό, ώστε να παραμένει ξεκούραστος (και κατ’ επέκταση πιο αποδοτικός) για περισ-σότερη ώρα . Επομένως, σε κουζίνες, μπάνιο, γραφεία εντός δωματίων, συνεδριακούς χώρους κλπ. του ξενοδοχείου, ο ιδανικός φωτισμός είναι ο ουδέτερος-φυσικός. Ένας χώρος στον οποίο ταιριάζει ο ψυχρός φωτισμός είναι το γυμναστήριο, καθώς ο ψυχρός φωτισμός συνδυάζεται με την αποδοτικότητα. Στο γυμναστήριο, λοιπόν, όπου οι επισκέπτες του ξενοδοχείου θέλουν να νιώσουν ενεργητικοί, ο ψυχρός φωτισμός -ο οποίος βρίσκεται πιο κοντά στα όρια με τον ουδέτερο- μπορεί να δώσει αυτήν την ενέργεια. Τέλος, ο ψυχρός φωτισμός -5.000Κ έως 6.500Κ- αποτελεί τον, πλέον, ακατάλληλο φωτισμό για ένα ξενοδοχείο. Ο ψυχρός φωτισμός, δημιουργεί μια απόμακρη -πιο παγωμένη- αίσθηση. Είναι οξύ και έντονο φως και διεγείρει το μάτι σε τέτοιο σημείο, που τις περισσότερες φορές το κουράζει.

Ο ψυχρός φωτισμός, συνήθως, ταιριάζει σε πιο επαγγελματικούς χώρους, όπως καταστήματα ή αποθήκες, επομένως, η αισθητική του δεν μπορεί εύκολα να συνυπάρξει με τους στόχους ενός ξενοδοχείου. Η μόνη περίπτωση να χρησιμοποιηθεί ο ψυχρός φωτισμός σε έναν χώρο εντός του Ξενοδοχείου, είναι ύστερα από πολλή μελέτη του ίδιου του χώρου και του γενικότερου concept του, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις απλώς συνδυάζεται και με θερμό φωτισμό ταυτόχρονα.

Κρυφός ή Φανερός Φωτισμός;

Όπως γίνεται αντιληπτό, πέρα από την θερμότητα του φωτισμού, που επηρεάζει τη συνολική ατμόσφαιρα ενός ξενοδοχείου, έχει σημασία και εάν ο φωτισμός είναι κρυφός ή όχι. Με τον όρο «κρυφός φωτισμός» εννοούμε το είδος φωτισμού τα μέσα του οποίου δεν είναι άμεσα ορατά στο μάτι. Τα χαρακτηριστικά του είναι η διακριτικότητα, ο τονισμός και ο εύκολος συνδυασμός με την κεντρική πηγή φωτός ενός δωματίου. Ο κρυφός φωτισμός, λοιπόν, μπορεί να μπει σε πολλά σημεία, σε όλους τους χώρους ενός ξενοδοχείου, από τα δωμάτια και τους διαδρόμους, μέχρι το λόμπι και το μπαρ.

Και ο κρυφός φωτισμός πρέπει να έχει μια συγκεκριμένη θερμότητα, όπως παραπάνω, ανάλογα με τον χώρο στον οποίο τοποθετείται. Μπορεί να τοποθετηθεί σε ιδιαίτερες κατασκευές με γυψοσανίδες τόσο στην οροφή όσο και σε τοίχους, σε ντουλάπες ή μπάρες-πάσο, τόσο της reception, όσο και του μπαρ, αλλά και σε έπιπλα.

Οι πιο συνηθισμένες εφαρμογές γίνονται στο κάτω μέρος των ραφιών, στο εσωτερικό βιβλιοθηκών (ώστε τα βιβλία να φωτίζονται), στις ντουλάπες (κυρίως εσωτερικά), στους καθρέφτες του μπάνιου και όχι μόνο. Μια ακόμα εξαιρετική εφαρμογή είναι η τοποθέτηση led κρυφού φωτισμού στα χερούλια της σκάλας. Συμβάλλει τόσο στην ασφάλεια όσων την χρησιμοποιούν, όσο και στην αισθητική του χώρου. Επίσης, εάν το ξενοδοχείο σας διαθέτει εξαιρετικά έργα τέχνης τα οποία κοσμούν τους τοίχους, σίγουρα θα πρέπει να τα αναδείξετε. Ο καλύτερος τρόπος -και εδώ- είναι ο κρυφός φωτισμός γύρω από το καλλιτεχνικό έργο, που θα κεντρίσει το ενδιαφέρον των επισκεπτών σας.

Συνήθως για τον κρυφό φωτισμό χρησιμοποιούνται φωτοσωλήνες, που δεν προτιμώνται πολύ τελευταία, και ταινίες led. Οι ταινίες led έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής, ενώ είναι πολύ εύκολα προσαρμόσιμες σε διαφορετικές ανάγκες μεγεθών. Σε καμία περίπτωση το δίλημμα δεν αφορά την επιλογή ανάμεσα σε κρυφό και φανερό φωτισμό. Χρειάζονται, απαραιτήτως και τα δύο, επομένως, το ερώτημα σχετίζεται περισσότερο με το πού χρειάζεται ο κρυφός φωτισμός και σε τι συχνότητα.
Ο υπερβολικός κρυφός φωτισμός μπορεί να κουράσει τον επισκέπτη, ενώ η ανυπαρξία του μπορεί να δημιουργήσει μια φλατ εικόνα του χώρου. Σημασία έχει ο σωστός συνδυασμός, ο οποίος προκύπτει αποκλειστικά από τον χώρο του ξενοδοχείου.

Τί είναι το layering στο Φωτισμό;

Σημαντικό είναι, επίσης, το πως πρέπει να δημιουργούνται διαφορετικά επίπεδα φωτισμού στον ίδιο χώρο. Το layering δεν είναι μια τάση αποκλειστικά της ενδυμασίας. Αφορά και τον φωτισμό ενός χώρου, καθώς πρέπει να συνδυάζει όλες τις ώρες της ημέρας αλλά και τα διαφορετικά συναισθήματα, που επιδιώκεται να δημιουργηθούν. Πολύ περιληπτικά, εφόσον ο στόχος ενός ξενοδοχείου είναι να προσελκύσει του πελάτες του, να τους ικανοποιήσει, να τους δώσει την εντύπωση πως βρίσκονται στο σπίτι τους, να τους χαλαρώσει κλπ., ώστε να επιλέξουν ξανά το ίδιο ξενοδοχείο, ο φωτισμός που χρειάζεται, κυρίως, είναι ο θερμός και ο ουδέτερος ή φυσικός. Η τοποθέτηση λαμπτήρων διαφορετικής θερμότητας, καθώς και οι εναλλαγές κρυφού-φανερού φωτισμού, θα πρέπει να γίνονται με προσοχή, ώστε να μην δημιουργείται περιττή πληροφορία σε έναν ενιαίο χώρο, η οποία περισσότερο θα κουράσει παρά θα εντυπωσιάσει. Ο ξενοδοχειακός φωτισμός πρέπει να είναι πολυεπίπεδος, αλλά πάντα πρέπει να επιλέγεται ύστερα από πολλή σκέψη. Με λίγα λόγια, ο σωστός και ολοκληρωμένος φωτισμός κάθε χώρου ενός ξενοδοχείου παίζει πολύ σημαντικό ρόλο για την συνολική εμπειρία των επισκεπτών του.

Άρθρο από το τελευταίο τεύχος του Hotel Design Magazine! / Μπορείτε να διαβάσετε εδώ το τεύχος:
www.hoteldesign.gr/hotel-design-news/hotel-design-magazine-and-guide-spring-summer-2021