Εστίαση: Ανάκαμψη 26% το 2022
www.imerisia.gr*
Πολύ πίσω από το ρεκόρ του 2019
Σύμφωνα με την Deloitte ο συνολικός τζίρος αναμένεται φέτος στα €9,711 δισ., ανακτώντας τα €2 από τα €3,2 δισ. ευρώ που έχασε τη διετία 2020 – 2021, με τις προβλέψεις για το 2024 να κάνουν λόγο για άνοδο στα €10,45 δισ., τα οποία όμως ακόμη θα υπολείπονται από το ρεκόρ του 2019 (€10,86 δισ.).
Με ανάπτυξη 26% εκτιμάται ότι έκλεισε ο τομέας του foodservice στην Ελλάδα το 2022, σύμφωνα με την έρευνα Foodservice Market Monitor της Deloitte, εξέλιξη η οποία αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στα περιοριστικά μέτρα που ίσχυσαν λόγω Covid-19 τους πρώτους μήνες του 2021. Ο συνολικός τζίρος αναμένεται στα επίπεδα των €9,711 δισ., ανακτώντας τα €2 από τα €3,2 δισ. ευρώ που έχασε τη διετία 2020 – 2021, με τις προβλέψεις για το 2024 να κάνουν λόγο για άνοδο στα €10,45 δισ., τα οποία όμως ακόμη θα υπολείπονται από το ρεκόρ του 2019 (€10,86 δισ.).
Σύμφωνα με την Deloitte, αυτή η δυναμική ανάκαμψη που ξεκίνησε την προηγούμενη χρονιά οφείλεται στην υψηλή τουριστική κίνηση που παρατηρήθηκε μέσα στο έτος, αλλά και στη χαλάρωση των μέτρων για την πανδημία.
Νέες καταναλωτικές τάσεις
Όπως αναφέρεται στο ίδιο report, η οικονομική κρίση και η πανδημία έφεραν στο προσκήνιο νέες τάσεις στην αγορά και κατανάλωση τροφίμων για τους Έλληνες.
Για παράδειγμα, το γεύμα στο σπίτι και το delivery παρέμειναν πολύ δημοφιλείς επιλογές, ακόμα και μετά το πέρας της πανδημίας. Επίσης, τα «farm-to-table» εστιατόρια, εκτός από μία διεθνή τάση, έχουν κερδίσει το ενδιαφέρον των Ελλήνων καθώς οι καταναλωτές φαίνεται να δίνουν όλο και μεγαλύτερη έμφαση στην ποιότητα και προέλευση των πρώτων υλών.
Επιπλέον, για λόγους εξοικονόμησης χρημάτων, παρουσιάζει άνοδο και το λεγόμενο «food-on-the go» και «fast dining», τάση που προβλέπεται να ακολουθήσει σταθερά ανοδική πορεία και τα επόμενα χρόνια. Σε αντίθεση με τις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών, οι τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα φαίνεται να προτιμούν τα κλασικά εστιατόρια, με τα higher end να γνωρίζουν σημαντική αύξηση.
Αλλαγή στρατηγικής από τους επαγγελματίες
Οι επαγγελματίες του χώρου θα πρέπει να αφουγκραστούν με ψυχραιμία τις νέες τάσεις και να επανακαθορίσουν τη στρατηγική τους. Καλούνται να ανταποκριθούν στις ανάγκες καταναλωτών με αυξημένες απαιτήσεις, που επιθυμούν υγιεινές και γρήγορες λύσεις, εξασφαλίζοντας ιχνηλασιμότητα και διαφάνεια, και όλα αυτά σε λογικές τιμές.
Στο πλευρό τους έχουν νέες ψηφιακές λύσεις και καινοτόμα επιχειρηματικά σχήματα, αλλά θα πρέπει να ξεπεράσουν σημαντικές προκλήσεις που απαιτούν μετασχηματισμό του λειτουργικού τους μοντέλου (οργάνωση, συστήματα, διαδικασίες), αυξημένη έμφαση στη ρευστότητα και άριστο προγραμματισμό για να μειωθεί η αβεβαιότητα.
Ψηφιακός μετασχηματισμός
Η τεχνολογία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός αναμένεται να μεταμορφώσουν ολιστικά τη βιομηχανία των καταναλωτικών αγαθών. Σε αυτό το πλαίσιο, και ο επισιτιστικός κλάδος χρειάζεται να υιοθετήσει καινοτόμες λύσεις που να διευκολύνουν τους επαγγελματίες του χώρου.
Ιδίως για τα εστιατόρια που πλέον εξελίσσονται και αλλάζουν μορφή, για να μπορέσουν να αναπτυχθούν και να είναι κερδοφόρα, θα πρέπει να υιοθετήσουν πρακτικές που προάγουν τις συνολικές τους δυνατότητες, την εξατομικευμένη εξυπηρέτηση και εμπειρία του πελάτη, την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του εργαζόμενου και όλα αυτά, ενσωματώνοντας στη λειτουργία τους προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες.
Προκλήσεις και ευκαιρίες
Ο Γιώργος Κουρέπης, Principal στην Deloitte δήλωσε σχετικά ότι «ο κλάδος του Foodservice στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς μετασχηματίζεται, ακολουθώντας τις ανάγκες των πελατών του που είναι όλο και πιο ενημερωμένοι και απαιτητικοί. Ένα τέτοιο περιβάλλον, που επαναπροσδιορίζεται από τις τεχνολογικές, κοινωνικοοικονομικές αλλά και γεωπολιτικές εξελίξεις, ασφαλώς και κρύβει προκλήσεις, αλλά προσφέρει και ευκαιρίες για τους οργανισμούς που είναι σε θέση να επανακαθορίσουν τη στρατηγική τους και να επανατοποθετηθούν απέναντι στον καταναλωτή. Συνεπώς, το μέλλον για τον κλάδο προβλέπεται αναπτυξιακό, αλλά προσαρμοσμένο σε νέες καταναλωτικές συνήθειες και επιχειρηματικές πρακτικές».
ΠΗΓΗ: www.imerisia.gr