Ως μπαρ ορίζεται το κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος το οποίο προσφέρει στους πελάτες του οινοπνευματώδη ποτά. Υπάρχουν πολλά και διαφορετικά είδη μπαρ, που άλλοτε λειτουργούν ως ανεξάρτητη επιχείρηση, και άλλοτε είναι ενσωματωμένα σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις, όπως εστιατόρια ή ξενοδοχεία.

Τα είδη των μπαρ μπορούν να ποικίλουν, ανάλογα με το concept, ή την εξειδίκευση, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα wine bar ή τα piano bar. Όπως και να έχει, όμως, όλα τα είδη μπαρ έχουν κάτι κοινό: το Αλκοόλ.

Σε γενικές γραμμές, στόχος κάθε μπαρ, όπως και κάθε άλλης επιχείρησης, είναι το κέρδος και η ανάπτυξη σε έναν πολύ ανταγωνιστικό χώρο. Για να μπορέσει, λοιπόν, μια τέτοια επιχείρηση να επιβιώσει ο σωστός προγραμματισμός -και όχι μόνο ο οικονομικός- είναι προϋπόθεση. Επομένως, μερικοί από τους τρόπους με τους οποίους  το κέρδος μπορεί να επιτευχθεί, είναι η ποιότητα του προϊόντος που προσφέρεται, εν προκειμένω στα ποτά, και ο σωστός υπολογισμός της ποσότητας προϊόντων. Εφόσον, λοιπόν, πρόκειται για μπαρ, όλα γυρνούν γύρω από τα οινοπνευματώδη ποτά.

Ποιότητα προϊόντος

Η ποιότητα του αλκοόλ δεν σχετίζεται μόνο με το είδος του ποτού ή τον παρασκευαστή του. Αφορά, επίσης, και τη σωστή αποθήκευση. Θα πρέπει σε ένα μπαρ να υπάρχει ο κατάλληλος χώρος αποθήκευσης του αλκοόλ, και, φυσικά, να προσφέρει μεγάλη χωρητικότητα. Κάθε είδος ποτού απαιτεί διαφορετική μέθοδο αποθήκευσης. Η έκθεση για παράδειγμα στον ήλιο  πρέπει να είναι ελάχιστη έως ανύπαρκτη, καθώς αλλοιώνονται τα βασικά χαρακτηριστικά του ποτού. Επίσης, κάποια ποτά απαιτούν να βρίσκονται σε χαμηλή θερμοκρασία, άρα πρέπει να τοποθετούνται στο ψυγείο, ώστε να αναδεικνύουν τα χαρακτηριστικά τους.

Στην περίπτωση των wine bars, για παράδειγμα, ή οπουδήποτε αλλού προσφέρεται κρασί με το ποτήρι, τα ανοιχτά μπουκάλια λευκού κρασιού θα πρέπει και αυτά να φυλάσσονται σε ψυγείο, ώστε να παραμείνουν αναλλοίωτα, ενώ στην περίπτωση του κόκκινου κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Γενικότερα, όμως, τα περισσότερα αλκοολούχα ποτά δεν απαιτούν ψύξη.

Φυσικά, η ποιότητα σχετίζεται και με το κόστος των ποτών, που επιλέγονται σε ένα μπαρ. Θα πρέπει, λοιπόν, να βρεθεί μια ισορροπία ανάμεσα στην ποιότητα και την τιμή που είναι διατεθειμένη η επιχείρηση να διαθέσει γι’ αυτήν.  Φυσικά, χρειάζεται να έχετε ποιοτικά ποτά, αλλά ορισμένα από αυτά χρησιμοποιούνται μόνο σε μείξεις, και άρα ενδεχομένως να μην είναι απαραίτητο να υπερβάλλετε στην τιμή τους, αφού η γεύση τους δεν θα αναδειχθεί, όπως σε άλλα που προσφέρονται μόνα τους.

Τα απαραίτητα!

Τα μπαρ, θεωρούνται ναοί του αλκοόλ και συνήθως διαθέτουν κάθε είδος. Ωστόσο, κάποιες φορές αυτή η τεράστια ποικιλία δεν είναι απαραίτητη, ανάλογα, πάντα, και με το concept. Υπάρχουν, όμως, κάποια ποτά που θεωρούνται απολύτως απαραίτητα, και είναι ανεπίτρεπτο ένα μπαρ να μην έχει αποθέματα στις αποθήκες του.

Αυτά περιλαμβάνουν:

Βότκα, Τζιν, Ρούμι (ελαφρύ, σκούρο, καρυκευμένο), Ουίσκι (καλές επιλογές είναι τα μπέρμπον και το σκωτσέζικο), Τεκίλα, Μπύρα και Κρασί. Σε συνδυασμό με αυτά, χρειάζονται, σε λιγότερη ποσότητα και κάποια γλυκά ποτά, τα οποία επιτρέπουν τη δημιουργία μοναδικών συνδυασμών για τους πελάτες.

Τέλος, μπορεί ένα μπαρ να ειδικεύεται στα αλκοολούχα ποτά, αλλά χρειάζεται και υλικά τα οποία δεν περιέχουν αλκοόλ, αλλά προσφέρουν ιδιαίτερη γεύση στα cocktails κλπ. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται τα: Σόδα, Τόνικ, Αναψυκτικά (τύπου Cola), Χυμός (κάθε είδους), Γρεναδίνη, Κρέμα ή γάλα. Εφόσον διαθέτετε μια «μάρκα» από κάθε κατηγορία, στη συνέχεια μπορείτε να εμπλουτίσετε την κάβα σας και με διαφορετικές μάρκες ανά κατηγορία ποτού.

Πόσο αλκοόλ χρειάζεται ένα μπαρ;

Η ποσότητα του ποτού που θα χρειαστείτε σχετίζεται, φυσικά, με τον κόσμο που φιλοδοξείτε να προσελκύσετε.

Ένας βασικός οδηγός είναι ότι ένα μπουκάλι κρασί των 750ml περιλαμβάνει 5 ποτήρια, ενώ ένα αντίστοιχο μπουκάλι ποτού περιλαμβάνει 16 μερίδες. Όσον αφορά στην μπύρα, ένα βαρέλι, ή με την σωστή ορολογία ένα “Keg”, συνήθως έχει χωρητικότητα περίπου 59 λίτρα. Με αυτήν την χωρητικότητα, μπορούν να προσφερθούν 177 μερίδες, των 330ml, ή 117 μερίδες των 500ml. Τέλος, σχετικά με τη σαμπάνια, ένα κλασικού μεγέθους μπουκάλι προσφέρει συνολικά 6 μόλις μερίδες.

Έχοντας κατά νου αυτές τις αναλογίες θα πρέπει να σκεφτείτε τον αριθμό των πελατών, που αναμένετε στο μπαρ. Σε αυτόν τον κατά προσέγγιση αριθμό, θα πρέπει να υπολογίσετε το λιγότερο 2 ποτά ανά άτομο, αλλά να είστε και προετοιμασμένοι για εκείνους, που θα επιλέξουν μπουκάλι. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να υπολογίσετε δυο ποτά ανά πελάτη και ένα μπουκάλι ανά πελάτη, και να βγάλετε τον μέσο όρο. Αυτός ο αριθμός, είναι, φυσικά, προσεγγιστικός, αλλά αποτελεί έναν καλό οδηγό, για να υπολογίσετε περίπου το κόστος και την ποσότητα που χρειάζεστε. Ιδανικά, βέβαια, θα πρέπει να μπορείτε να προσφέρετε ακόμη περισσότερο.

Άρθρο από το τεύχος “Χειμώνας 2020” του
CABARE – Cafe Bar Restaurant Magazine,
Περιοδικό για τον επαγγελματία της Καφεστίασης.
Πατήστε εδώ για να το διαβάσετε δωρεάν:

https://cabare.gr/cafe-bar-restaurant-marketing/cabare-magazine-4/