manager

Τον τρόπο με τον οποίο χτίζεται η εμπιστοσύνη μεταξύ εργοδότη και επιχειρηματία στην εστίαση ή σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, καθώς και τη σημασία της ανίχνευσης του κινήτρου, με βάση το οποίο ο κάθε εργαζόμενος στοχεύει σε μία θέση εργασίας, εξηγεί στο supply.gr, η πρόεδρος της Επιτροπής Απασχόλησης του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Βενετία Κουσσία.

«Εκείνοι οι οποίοι  αναζητούν δουλειά, πρέπει να διαθέτουν ορισμένες δεξιότητες σε ένα χώρο όπως αυτός της εστίασης, ο οποίος εντάσσει τους εργοδότες στη διαδικασία να πουν ότι αναζητούν προσωπικό εισαγωγικού βαθμού με μειωμένες γνώσεις. Παρόλ’ αυτά ο εκπαιδευόμενος εκτός από το γεγονός ότι πρέπει να μαθαίνει, οφείλει να διαθέτει και ορισμένα χαρακτηριστικά. Πρώτ’ απ’ όλα να σέβεται και να θέλει να κάνει το συγκεκριμένο επάγγελμα. Ο επιχειρηματίας από την πλευρά του οφείλει να του μάθει κάποια πράγματα και ο εκπαιδευόμενος να προσφέρει τα ανάλογα», εξηγεί η πρόεδρος της Επιτροπής Απασχόλησης του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου.

Οι επιχειρήσεις αντικαθιστούν εργαζόμενους με μαθητευόμενους
Τονίζει ότι οι επιχειρήσεις συχνά αντικαθιστούν τους βασικούς εργαζόμενους, με μαθητευόμενους (intern), τακτική η οποία όπως σημειώνει είναι λανθασμένη.

«Ο εκπαιδευόμενος δεν θα πρέπει να αντικαθιστά το μόνιμο προσωπικό, κάτι που συμβαίνει κατά κόρον στην Ελλάδα. Συν τοις άλλοις είναι λάθος να συγχέουμε τον όρο “εξυπηρετώ” με τον όρο “υπηρετώ”. Σε αυτό το πλαίσιο ας έχουμε κατά νου ότι οι τουρίστες αποτελούν μία πολύ καλή πηγή εισοδήματος, σε έναν τομέα ο οποίος εμφανίζει σημαντικό ανταγωνισμό ιδίως με τις φθηνότερες χώρες της Άπω Ανατολής. Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να προσφέρουμε επιπλέον παροχές στους επισκέπτες. Δεν αρκεί να δημοσιεύουμε αγγελίες, ζητώντας εκπαιδευόμενο προσωπικό, είτε ως σερβιτόρους, είτε ως προσωπικό ξενοδοχείου, ενώ οι επιχειρηματίες από την πλευρά τους οφείλουν να δίνουν βαρύτητα στην εξειδίκευση του εκάστοτε μαθητευόμενου. Οφείλει για παράδειγμα να είναι εξειδικευμένος για ιδιαίτερες ή πιο εξεζητημένες κουζίνες. Αντιστοίχως ο σερβιτόρος πρέπει να γνωρίζει πώς θα εξυπηρετεί τον πελάτη με ευγένεια και επάρκεια χωρίς να είναι επιτηδευμένος, κάτι που οι επαγγελματίες του κλάδου μπορούν να μάθουν στις σχολές στις οποίες φοιτούν, ενώ ορισμένα από αυτά τα στοιχεία τα αποκομίζουν και από την ατμόσφαιρα κάθε καταστήματος», συμπληρώνει η κυρία Κουσσία.

Σε ό,τι αφορά την προσήλωση των επιχειρήσεων στην ποιότητα, προσδίδει προστιθέμενη αξία, όπως αναφέρει. «Δεν αρκεί να είναι καλής ποιότητας τα λαχανικά, αλλά να είναι και ευπαρουσίαστα στο πιάτο», προσθέτει.

σ1

Σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες ανεύρεσης προσωπικού, σημειώνει ότι συνήθως δεν υπάρχει γραφείο εύρεσης προσωπικού για τα συγκεκριμένα άτομα, ενώ όπως λέει, τα άτομα που αποφοιτούν από τις αντίστοιχες σχολές δεν είναι κατάλληλα ενημερωμένα ούτε για τον τρόπο με τον οποίο θα διεκδικήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους αλλά ούτε και για όσα υπερβαίνουν τα νόμιμα. «Δεν μπορούμε να συζητάμε μόνο για τα νόμιμα και να μη συζητάμε για την προσωπική αξία του καθενός. Είναι σαφές ότι το ποσοστό της αδήλωτης εργασίας ειδικά στην εστίαση, είναι αρκετά μεγάλο και αποτελεί μελανό σημείο, ανεξάρτητα από το εάν το δέχονται κάποιοι εργαζόμενοι ή όχι».

Εργοδοτικό κόστος και ασφάλιση
«Για να λυθεί το ζήτημα του μεγάλου εργοδοτικού κόστους, θα πρέπει να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα προς τις επιχειρήσεις. Ας ακολουθήσουμε παραδείγματα του εξωτερικού, αλλά πέρα από αυτά θα πρέπει να μιλήσουμε με εργοδότες και εργαζόμενους. Να δούμε γιατί δεν ωφελεί αμφότερους η αδήλωτη εργασία. Είναι γεγονός πάντως πως εάν δεν υπήρχε το μέγεθος της παραοικονομίας που επικρατεί στην Ελλάδα, πολλοί συμπολίτες μας δεν θα είχαν χρήματα ούτε για να φάνε», αναφέρει η Βενετία Κουσσία.

Σχέσεις εμπιστοσύνης
Το σημείο στο οποίο δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα είναι η δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης ως ένα από τα βασικότερα συστατικά μεταξύ εργαζόμενου και εργοδότη.

Στο ερώτημα εάν ένας εκπαιδευόμενος πρέπει να τίθεται υπό δοκιμή στην πράξη, απαντάει ότι καταλαβαίνουμε ποιον έχουμε απέναντί μας από τη διάθεσή του να εργαστεί. «Δεν περιμένει ο εργοδότης να μάθει τι ξέρει αυτός που έχει απέναντί του όταν θα μπει στη διαδικασία παραγωγής, αλλά να δει εξαρχής πώς συμπεριφέρεται. Το κυριότερο ζήτημα, το οποίο θα πρέπει να μας αφορά είναι ο χαρακτήρας και η προθυμία του συγκεκριμένου ανθρώπου να ενταχθεί σε ένα σύστημα, όντας ευέλικτος ανάλογα με τις συνθήκες. Να μπορεί να αναθεωρεί γνώσεις και πεποιθήσεις ανάλογα με τις υπάρχουσες συνθήκες. Επίσης είναι σημαντικό να πρόκειται για άτομο φιλικό προς την τεχνολογία και να μπορεί να τη χρησιμοποιήσει, καθώς πλέον είναι παρούσα σε όλες τις εκφάνσεις των υπηρεσιών».

Σε ό,τι αφορά τη χρήση των μέσων κοινωνικής – επαγγελματικής δικτύωσης όπως το Linkedin, η κυρία Κουσσία επισημαίνει ότι δεν αντικαθιστούν την κρίση του εργοδότη. Αποτελούν μία πηγή, στην οποία μπορεί κάποιος να δει ανθρώπους, υπό την προϋπόθεση ότι  έχουν χρησιμοποιήσει τις κατάλληλες λέξεις κλειδιά και μπορεί να τους εντοπίσει εύκολα κανείς. Στην Ελλάδα οι εγγεγραμμένοι στο Linkedin είναι γύρω στους 1.000.000, εκ των οποίων οι 800.000 δεν ψάχνουν για δουλειά. Είναι απλώς εγγεγραμμένοι επειδή έχουν ακούσει ότι πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι.

Για τη πρόεδρο της Επιτροπής Απασχόλησης, είναι εξέχουσας σημασίας η διασύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας, προσφέροντας την απαιτούμενη δικτύωση. «Οι αυριανοί επαγγελματίες καταφεύγουν στις συγκεκριμένες σχολές για να μάθουν αυτό που τους αρέσει και στη συνέχεια να βρουν δουλειά. Παρόλ’ αυτά όταν δεν συμβαίνει το δεύτερο, επικρατεί μεγάλη απογοήτευση».

Μεταξύ άλλων η Βενετία Κουσσία δίνει μεγάλη σημασία στην προσωπικότητα του εργαζόμενου. «Άλλωστε και η κοινωνία στην οποία ζούμε δεν είναι μία κοινωνία μοναχικών ανθρώπων, αλλά οντοτήτων», τονίζει.

«Αντιθέτως όσοι έχουν την εντύπωση ότι ο άνθρωπος είναι αποκλειστικά ένα εκτελεστικό όργανο σφάλλουν – κάτι που βεβαίως μπορεί να κάνει, ωστόσο η κατάσταση αυτή θα έχει ημερομηνία λήξεως -, ενώ ο εργοδότης δεν θα απελευθερώσει τη δυναμική του υφισταμένου του.

«Είναι λάθος να ενταχθούν οι εργαζόμενοι σε μία επιχείρηση, στην οποία απλώς υπακούουν τον ανώτερό τους. Σε αυτή την περίπτωση η εταιρεία θα έχει περιορισμένη δυναμική και δεν πρόκειται να αναπτυχθεί ποτέ».

«Σημασία έχει να εκφράζει ο υφιστάμενος την άποψή του προς τον ανώτερο, την κατάλληλη στιγμή και με το σωστό τρόπο. Άλλωστε το να μην εισακουστεί η άποψη ενός εργαζόμενου δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να απογοητευτεί. Κανείς δεν υποσχέθηκε ότι από την πρώτη στιγμή που θα συνεργαστεί με μία επιχείρηση, εκφράζοντας την άποψή του, προς εκείνον που τη διαχειρίζεται με πολυετή εμπειρία στο χώρο θα εισακουστεί αμέσως. Οι σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών αναπτύσσονται και σταδιακά άλλωστε και πρέπει υπαγορεύουν ότι και οι δύο πλευρές βρίσκονται στην ίδια βάρκα».

«Οι άνθρωποι που απλώς έχουν ανάγκη για δουλειά παρακινούνται δυσκολότερα»
Ο τρόπος να εμπνεύσει κάποιος το προσωπικό του σύμφωνα με την κυρία Κουσσία, συναρτάται με το να είναι πεπεισμένος ότι οι εργαζόμενοι θέλουν να τον ακολουθήσουν για να κάνουν πράγματα. Σε καμία περίπτωση αποκλειστικά για να λάβουν ένα μισθό. «Οι άνθρωποι που έχουν απλώς ανάγκη από τη δουλειά παρακινούνται δυσκολότερα», όπως λέει.

«Είναι απαραίτητο να εξετάσουμε το κίνητρό τους κατά τη διάρκεια της συνέντευξης. Θα πρέπει ο εργαζόμενος να έχει το ίδιο κίνητρο με την επιχείρηση και εφόσον συμπίπτουν τα κίνητρα μεταξύ τους να μπορέσουν να συμπράξουν οι δύο πλευρές. Από εκεί και ύστερα ο επιχειρηματίας θα δείχνει και ο εργαζόμενος θα ρωτάει και θα εξελίσσονται από κοινού. Και όταν συμβεί το λάθος δεν θα σκοτώσει ο πρώτος το δεύτερο, αλλά ούτε και ο δεύτερος θα κρύβει πράγματα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο δημιουργείται το κλίμα της ομάδας».

Ταλέντο άλλωστε σε μία εταιρεία, όπως επισημαίνει, είναι ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση, με τη σωστή αμοιβή, τη σωστή στιγμή. Και όχι εκείνος που απλά ξέρει να μαγειρεύει καλά. «Εάν δεν αμείβεται σωστά, θα φύγει, το ίδιο και εάν δουλεύει 35 ώρες το 24ωρο. Από την άλλη, ο intern δεν είναι απλά ο εργαζόμενος που θα κοστίσει φθηνά. Επίσης, είναι λάθος να θεωρούμε τους μαθητευόμενους ως εργαζόμενους. Βρίσκονται στη θέση τους για να μάθουν πράγματα και να βοηθήσουν, να αμείβονται κανονικά, και να του εμπνεύσουν μεγαλύτερη αγάπη για το επάγγελμα. Να μάθουν τα μυστικά της ώστε όταν θα βγουν στην αγορά αναζητώντας δουλειά, να διαθέτουν την ανάλογη προϋπηρεσία».

Πηγή: του Γιώργου Λαμπίρη / Supply.gr, o 1ος Online Οδηγός Προμηθευτών για την αγορά της Μαζικής Εστίασης και της Φιλοξενίας

1η δημοσίευση: 19 Ιουλίου, 2016