Οι πελάτες πηγαίνοντας σε ένα εστιατόριο μάλλον έχουν στο μυαλό τους τι θα πάρουν, μπορεί, όμως, να έχουν όρεξη να δοκιμάσουν κάτι εντελώς νέο. Στο Business Insider διαβάζουμε τα 11 «ύπουλα» ψυχολογικά τρικ που πρέπει να έχετε υπόψιν σας όταν σχεδιάζετε το μενού σας.

  1. Να αποφεύγεται το σύμβολο του ευρώ

Η χρήση του συμβόλου του νομίσματος είναι ένα από τα πρώτα στοιχεία που πρέπει να λείπουν από το μενού, μιας και υπενθυμίζει στους πελάτες ακριβώς ότι ξοδεύουν, γεγονός που τους κάνει περισσότερο προσεκτικούς. Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Κορνέλ, οι επισκέπτες που είχαν κατάλογο χωρίς το σήμα του νομίσματος, ξόδεψαν πολλά περισσότερα χρήματα από εκείνους που δεν έβλεπαν το σήμα του δολαρίου ή τη λέξη δολάριο.

  1. Παιχνίδια με τους αριθμούς

Οι σωστοί σχεδιαστές των μενού γνωρίζουν ένα από τα βασικά τρικ που χρησιμοποιείται στο εμπόριο ευρύτερα και δεν είναι άλλο από το κλασσικό «,95». Η τιμή 9,99, για παράδειγμα, δεν είναι τόσο ποιοτικό και εκλαμβάνεται καλύτερα το 9,95, μιας και φαίνεται να είναι πιο φιλική στον καταναλωτή.

  1. Περιγραφική γλώσσα

Σύμφωνα με το πανεπιστήμιο Κορνέλ, όταν ένα πιάτο περιγράφεται με λεπτομέρειες και ωραίο τρόπο σε έναν κατάλογο, γίνεται πιο δημοφιλές και επιθυμητό, ενώ άλλη έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις έδειξε ότι τα πιάτα για τα οποία ο πελάτης γνώριζε από την περιγραφή τα συστατικά και τη συνταγή, εμφάνιζαν 27% μεγαλύτερη ζήτηση σε σχέση με εκείνα που δεν είχαν καμία περιγραφή. Επίσης, απήχηση φαίνεται να έχουν και τα πιάτα με κάποιο όνομα στην ονομασία, τρικ που χρησιμοποιούν και οι μεγάλες αλυσίδες, όπως τα T.G.I. Friday’s με τη Jack Daniel’s και την πορτοκαλάδα Minute Maid.

  1. Πιάτα που θυμίζουν σπιτικό φαγητό

Ο πελάτης νιώθει μεγαλύτερη οικειότητα με το εστιατόριο όταν στο μενού βρίσκει πιάτα που του θυμίζουν τα οικογενειακά τραπέζια  και όταν χρησιμοποιούνται εκφράσεις όπως το «κατσικάκι της γιαγιάς» ή η «τα μπισκότα της μαμάς». Είναι νοσταλγικό και παραπέμπει σε αυθεντικές συνταγές.

  1. Έθνικ και αυθεντική ορολογία

Σύμφωνα με τον καθηγητή ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, Τσαρλς Σπενς, ένα όνομα πιάτου με αυθεντική και έθνικ διάθεση σύμφωνα με τη γεωγραφική  του προέλευση, όπως μία ιταλική ονομασία σε ένα πιάτο, τραβάει την προσοχή του καταναλωτή καθώς φαίνεται πιο αυθεντικό και συνδέεται με τη γεύση και την κουλτούρα της περιοχής.

  1. Οπτικά παιχνίδια με χρώμα και γραμματοσειρά

Όταν η ονομασία του πιάτου είναι γραμμένη με έντονα γράμματα, ιδιαίτερη γραμματοσειρά, διαφορετικό χρώμα και ειδικά αν συνοδεύονται από φωτογραφία, αυτομάτως τραβούν την προσοχή του πελάτη. Πολλά εστιατόρια παρουσιάζουν έτσι τις ιδιαίτερες σπεσιαλιτέ τους, αν και πολλοί αποφεύγουν αυτή την τεχνική με το φόβο ότι χαλάει την ομοιομορφία του μενού και γίνεται κιτς.

  1. Συνδυασμός φθηνών και ακριβών πιάτων

Πολλές φορές τα εστιατόρια χρησιμοποιούν και πολύ ακριβά πιάτα στα μενού τους ηια αντιπερισπασμό, ώστε τα πιο φθηνά και δημοφιλή πιάτα να φαίνονται ακόμα πιο ελκυστικά και λόγω τιμής.  Με άλλα λόγια, όταν ένα πιάτο έχει τριπλάσια τιμή, όλα τα υπόλοιπα φαίνονται να είναι σε τιμή ευκαιρίας.

  1. Μερίδες και πιάτα σε όλα τα μεγέθη

Πολλά εστιατόρια προσφέρουν το πιάτο και σε μισή μερίδα και οι πελάτες έχουν την τάση να επιλέγουν τη μικρή μερίδα, μιας και δεν ξέρουν πόσο μεγάλη ποσότητα έχει η κανονική μερίδα. Ωστόσο, η τιμή δεν είναι η μισή, οπότε για το εστιατόριο είναι συμφέρον οι πελάτες να επιλέγουν τη μικρότερη μερίδα.

  1. Αναλύοντας τον τρόπο που διαβάζει ο πελάτης

Για τα εστιατόρια είναι σημαντικό πώς διαβάζει ο πελάτης, πού πέφτει το μάτι του στο μενού. Έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Κορέα, δείχνει ότι το 1/3 των πελατών ήταν πολύ πιο πιθανό να παραγγείλουν το πρώτο πιάτο που θα τους τραβούσε την προσοχή, γι αυτό τα εστιατόρια τοποθετούν τα πιο δημοφιλή και επικερδή  πιάτα τους στην πάνω δεξιά θέση του καταλόγου, επειδή εκεί πέφτει πρώτα το μάτι του πελάτη.

Επίσης, σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο Κορνελ, οι πελάτες ρίχνουν πρώτα μία γρήγορη ματιά σε όλον τον κατάλογο, κατά την οποία ήδη ξεχωρίζουν κάποιο πιάτο, και μετά επικεντρώνονται στα ορεκτικά.

  1. Περιορισμένες και συγκεκριμένες επιλογές

Τα επιτυχημένα μενού δεν έχουν πολλές επιλογές που μπορεί να μπερδέψουν τους πελάτες τους. Ποικιλίες και fixed μενού είναι μία καλή λύση για να δοκιμάσουν αρκετά. Περιορισμένες επιλογές, λοιπόν, προσφέρουν λιγότερα πιάτα με ιδανικό αριθμό αναγραφόμενων στον κατάλογο να είναι τα 6 πιάτα ανά κατηγορία και για ταχυφαγείο τα 7 έως 10 πιάτα.

  1. Η ατμόσφαιρα επηρεάζει τον τρόπο ανάγνωσης του μενού

Τέλος, σημασία παίζει και η ατμόσφαιρα κάτω από την οποία διαβάζουν τα μανού οι πελάτες. Σύμφωνα με έρευνα του τμήματος ψυχολογίας  του Πανεπιστήμιου του Λέστερ, η κλασική μουσική στα εστιατόρια ωθεί τους πελάτες να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα, μιας και δημιουργεί μία χαλαρή ατμόσφαιρα. Αντίθετα, η λιγότερο «εκλεπτυσμένη» μουσική παρακινεί τους καταναλωτές να ξοδεύουν 10% λιγότερο.