Αρκετά χρόνια τώρα, το Instagram βρίσκεται στο επίκεντρο των τάσεων που αφορούν τον χώρο της εστίασης. Τα πολύχρωμα και περίπλοκα σχέδια των φαγητών συχνά σχεδιάζονται απλά και μόνο για να δημοσιευθούν στο Instagram, χωρίς απαραίτητα να μπει στην διαδικασία να τα φτιάξει κάποιος άλλος. Δεν υπάρχει επομένως, καμία αντίρρηση ότι το Instagram αλλάζει την μορφή και την έννοια του σύγχρονου εστιατορίου.

Τα εστιατόρια και τα μπαρ, σε ένα τέτοιο κλίμα, δίνουν όλο και περισσότερες “θέσεις” στους influencers του Instagram, ώστε να διαφημιστούν με τον πλέον κατάλληλο και αποτελεσματικό τρόπο. Αυτός ο τρόπος φυσικά και υπερτερεί έναντι των παραδοσιακών, όπως οι κριτικές στα παραδοσιακά μέσα. Η επιρροή αυτών των influencers αυξάνεται όλο και περισσότερο μέρα με την ημέρα, με αποτέλεσμα να θεωρείται το βασικότερο όπλο του διαδικτυακού marketing κάθε νέου και παλιού εστιατορίου.

Πέραν φυσικά της στρατηγικής, που έχει αλλάξει λόγω του Instagram, αλλάζει και η μορφή του χώρου ενός εστιατορίου. Πολλά εστιατόρια αυτή τη στιγμή σχεδιάζουν από την αρχή, τον χώρο και τη διακόσμηση, στοχεύοντας στην πρόκληση του ενδιαφέροντος του πελάτη, του ενθουσιασμού και κατ’επέκταση τις όσο το δυνατόν περισσότερες φωτογραφίες στο Instagram. Οι εστιάτορες κάνουν τα πάντα, για να δείχνει η επιχείρησή τους πιο ελκυστική από ποτέ. Στην εποχή, ωστόσο, πριν τα social media αυτό ήταν κάτι το δευτερεύον, ενώ η σημασία δινόταν στη χρησιμότητα. Τα παλιά εστιατόρια, που δεν θέλησαν να μπουν στην διαδικασία προσαρμογής με αυτήν την νέα πραγματικότητα, χαρακτηρίστηκαν ως κιτς, με το ανάλογο αποτέλεσμα στα έσοδά τους.

Για πολλά εστιατόρια, επομένως, η επιβίωση και η ανάπτυξη έρχεται με το Instagram. Αυτό σημαίνει μεταφορά σε έναν χώρο, που να υπάρχει το φυσικό φως, ιδανικό για τέλειες φωτογραφίες, καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του πελάτη στο εστιατόριο. Συγκεκριμένα, υπάρχουν πλέον εστιατόρια τα οποία, στην διαδικασία προώθησης του εστιατορίου τους, υιοθετούν αυτήν την τάση και παρέχουν «ειδικά πακέτα βοήθειας” προς τους πελάτες τους, για να βγάλουν την τέλεια φωτογραφία. Πιο απλά, μαζί με το γεύμα που παραγγέλνει ο πελάτης, μπορεί πλέον να έχει στη διάθεσή του και ένα σετ ειδικού φωτισμού, φωτογραφικής μηχανής, τρίποδο, φορτιστή για το κινητό του και αρκετά ακόμη πράγματα, που θα τον βοηθήσουν να βγάλει την τέλεια φωτογραφία και να την ανεβάσει στο Instagram.

Τέλος, φυσικά και το Instagram δεν έχει αλλάξει μόνο τη διακόσμηση ή την στρατηγική στη βιομηχανία της εστίασης, αλλά και τα προϊόντα. Τα εστιατόρια, στις μέρες μας έχουν αλλάξει ριζικά την εικόνα των πιάτων τους,τα υλικά, αλλά και την ίδια την φιλοσοφία πίσω από το μενού τους. Όταν επισκέπτεσαι πλέον, ένα εστιατόριο και αντικρίζεις τα πιάτα του, συνειδητοποιείς ότι βρίσκεσαι ίσως σε έναν διαγωνισμό ομορφιάς στον οποίο το μοσχαρίσιο φιλέτο ανταγωνίζεται το ψάρι, το σπαράγγι προσπαθεί να εντυπωσιάσει περισσότερο από το αβοκάντο και η παπάγια έχει κεντρικό ρόλο σε έναν κόσμο, που για πολλά χρόνια την περιφρονούσαμε. Κι όλα αυτά συνδέονται κάτω από μια φιλοσοφία σε μια συγκεκριμένη κουζίνα. Πού θα έβρισκες κάτι τέτοιο πριν από λίγα χρόνια;

Με λίγα λόγια, όλα γίνονται για έναν σκοπό: το Instagram. Αυτό είναι πλέον, που καθορίζει αν το εστιατόριο θα επιβιώσει σε μια εποχή τεράστιου ανταγωνισμού για τον χώρο της εστίασης. Αυτός που διαμορφώνει την επιχείρησή του σωστά, ώστε να επιτυγχάνει όλο και μεγαλύτερη προβολή σε αυτό το μέσο, έχει πιάσει το νόημα και κερδίζει, απ’ όλες τις απόψεις. Η εικόνα του χώρου, ο φωτισμός, η εικόνα του πιάτου, και φυσικά η πρωτοπορία, είναι τα στοιχεία, που εμπνέουν πολύ περισσότερο από ότι η γεύση τους πελάτες. Ζούμε στον κόσμο της εικόνας, και καλώς ή κακώς αυτό έχει περάσει και στην ίδια τη φύση των εστιατορίων.