Σε καθημερινή βάση, πολλοί είναι εκείνοι που ανά πάσα στιγμή ανεβάζουν φωτογραφίες στο Instagram, που αφορούν το φαγητό και το ποτό. Πλέον το Instagram δεν αλλάζει μόνο την διαδικασία και την εμπειρία του ταξιδιού [δες εδώ: πώς το Instagram έχει αλλάξει τα ταξίδια], αλλά μεταβάλλει εξ ολοκλήρου και την εμπειρία του φαγητού και του ποτού.

Πιθανότατα, μερικοί να θυμούνται εκείνες τις παλιές καλές εποχές, που με το που έβγαινε ένα λαχταριστό φαγητό από το φούρνο ή ερχόταν ένα λαχταριστό πιάτο στο εστιατόριο, έπεφταν με τα μούτρα στο φαγητό. Δυστυχώς αυτοί είναι ελάχιστοι σήμερα, αφού μια τέτοια συμπεριφορά φαντάζει πολύ μακρινή. Η πρώτη κίνηση πλέον, είναι να φωτογραφήσεις το πιάτο σου, να το ανεβάσεις στο Instagram, και ύστερα να το δοκιμάσεις.

Και αυτή δεν είναι η μόνη αλλαγή που αυτό το μέσο έχει επιφέρει στον τρόπο που τρώμε.

Όλη αυτή η συχνή δημοσίευση φωτογραφιών, που σχετίζονται με το φαγητό, κάνει τους ανθρώπους να το σκέφτονται πολύ περισσότερο μέσα στη μέρα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται το ποσοστό παχυσαρκίας παγκοσμίως. Πώς συμβαίνει αυτό; Πολύ απλά, όταν σκέφτεσαι το φαγητό πέραν των 5 γευμάτων που καλύπτουν πλήρως τις διατροφικές σου ανάγκες, καταλήγεις να τρως ενδιάμεσα μικρά σνακ, αυξάνοντας τις ημερήσιες θερμίδες σου. Επιπλέον, δεν έχει αλλάξει μόνο το, ότι τα άτομα στην πλειοψηφία τους επιλέγουν τα σνακ, για να κατευνάσουν το αίσθημα της πείνας τους, αλλά έχει αλλάξει και η ίδια η έννοια του σνακ. Σε καμία περίπτωση δεν έχεις πλέον στο μυαλό σου ένα απλό τοστ, αλλά μάλλον εκείνο το εκπληκτικό muffin, που είδες το πρωί στο Instagram και που μοιάζει με μονόκερο.

Το Instagram δεν κατασκευάζει δηλαδή μόνο καινούριες έννοιες, όπως αυτή του σνακ, αλλά δημιουργεί και νέου είδους συμπεριφορές. Οι άνθρωποι έχοντας πλέον, πληθώρα επιλογών, όσον αφορά τα τρόφιμα αλλά και τις νέες μεθόδους παρασκευής γευμάτων, δίνουν προτεραιότητα στην εξοικονόμηση χρόνου, και όχι στην ποιότητα. Αυτό συμβαίνει κατά κόρον, αφού σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα οι χρήστες του Instagram ήταν πιθανό, κατά 2,6 φορές περισσότερο, να κάνουν αγορές συσκευασμένων προϊόντων από το διαδίκτυο και δη μέσω του Instagram του ίδιου.

Στην ίδια κατηγορία -δηλαδή στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς- έρχεται και η νέα τάση που θέλει οι χρήστες του μέσου αυτού, να ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο από ποτέ, για την ιστορία του φαγητού και όχι για το ίδιο το φαγητό. Μας ενδιαφέρει, λοιπόν, περισσότερο τι είδους κουζίνα θα φάμε σε ένα εστιατόριο, ποια είναι η φιλοσοφία της, ποια είναι η κουλτούρα και η πολιτισμική της παράδοση, παρά πως είναι η γεύση.

Η εικόνα είναι αυτή που μετράει και όχι γεύση. Ειδικά οι νέοι ηλικιακά χρήστες του Instagram αναλώνονται με τις ώρες στο να βρουν τον σωστό φωτισμό, για να φωτογραφήσουν το πιάτο τους με το φαγητό, που έφτιαξαν ή παρήγγειλαν, στην σωστή θέση, στη σωστή γωνία λήψης κλπ.

Με λίγα λόγια, βλέπουν το δέντρο και χάνουν το δάσος. Δεν αποτελεί, πλέον μια εμπειρία ευχαρίστησης του ουρανίσκου, αλλά μάλλον του ματιού. Αποτελεί μια διαδικασία ικανοποίησης του “εγώ”, αυτοπροβολής στα κοινωνικά δίκτυα. Ακόμη και αν αυτό που δείχνεις δεν είναι καθόλου νόστιμο, οι φίλοι σου σίγουρα θα ζηλέψουν. Κι αυτό γίνεται αντιληπτό από τις εκατοντάδες φωτογραφίες, αν όχι χιλιάδες, που βλέπουμε καθημερινά σχετικά με το φαγητό. Ποιος έχει ανεβάσει φωτογραφία με το πιάτο εντελώς “ακατάστατο”, με φαγητό στο “στυλ της μαμάς”; Μάλλον κανείς.

Το Instagram αλλάζει, λοιπόν, πολλούς τομείς τις καθημερινότητάς μας, από τον τρόπο που επικοινωνούμε με τους γύρω, τον τρόπο που ταξιδεύουμε, μέχρι τον τρόπο που πίνουμε και τρώμε. Αυτό φυσικά έχει ως αποτέλεσμα την αλλαγή ή τουλάχιστον την προσαρμογή ολόκληρων κλάδων, όπως αυτός της εστίασης, που μπορεί, και πολλές φορές να το κάνει και επιτυχημένα, να χρησιμοποιεί το Instagram και άλλα παρεμφερή μέσα, προσελκύοντας περισσότερο κοινό και πελάτες.