Το “Τρίτο κύμα ”, μια φράση που ακούγεται όλο και συχνότερα, αλλά τι είναι στην πραγματικότητα; Δεν πρόκειται ούτε για surfing ούτε και για τον τίτλο μιας επερχόμενης ταινίας. Αφορά το πλέον δημοφιλές ρόφημα ανά τον κόσμο, τον καφέ, και φυσικά την εξέλιξη της κατανάλωσης του τα τελευταία χρόνια.

Το “Πρώτο κύμα” αφορούσε την κατανάλωση τη στιγμή που εμφανίστηκε και απογειώθηκε ο Στιγμιαίος καφές. Σχετιζόταν καθαρά με την προσφορά του καφέ στους καταναλωτές, πιο απλά την καφεΐνη. Θεωρείται πως έλαβε χώρα στην Αμερική κατά τον 19ο αιώνα, όταν ο καφές άρχισε να ανταγωνίζεται το τσάι.

Το “Δεύτερο κύμα” έφτασε όταν, με την παγκοσμιοποίηση μεγάλων αλυσίδων καφέ και την ανάπτυξή τους μέσω franchise, άρχισαν να κυριαρχούν οι αλυσίδες αυτές στην αγορά. Ο καφές, εδώ αποτελεί ένα οικονομικό μέγεθος, που παράγει κέρδη, ενώ για να καταναλωθεί πλέον, μπορεί να συμβιώσει με ζάχαρη, γάλα, σιρόπια με γεύσεις, σαντιγί και πολλά ακόμα υλικά.Ο καφές εδώ, όμως, συνεχίζει να είναι ένα απλό διεγερτικό ρόφημα, για να ξυπνήσει κανείς, και να ξεκινήσει δυναμικά την ημέρα του.

Το “Τρίτο κύμα”, μέσα στο οποίο ζούμε εμείς αυτή τη στιγμή, αφορά το γεγονός της εξειδίκευσης, του πάθους και της διαφοροποίησης. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι μικρές ομάδες ανθρώπων, λόγω του πάθους τους, προχωρούν ένα βήμα παραπέρα το γευστικό κομμάτι του καφέ. Δοκιμάζουν και εκτιμούν κάθε είδος καφέ ξεχωριστά, και δρουν με τέτοιον τρόπο που να εκθειάζουν και να τονίζουν τα χαρακτηριστικά των ποικιλιών καφέ που τις διαφοροποιούν μεταξύ τους.

Τι κάνει διαφορετικό, λοιπόν, ένα μαγαζί με Third-wave coffee;

Σε αυτό ο πελάτης μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε πολλές διαφορετικές ποικιλίες καφέ, ανάλογα με την περιοχή από όπου προέρχεται, ή ακόμα, ανάλογα και με την φάρμα. Ακόμη, επιλέγει ανάλογα και με την μέθοδο παραγωγής, και επεξεργασίας του καφέ, αφού όλα αυτά συμβάλλουν σε μια εντελώς διαφορετική γεύση, αφηγούνται μια εντελώς διαφορετική ιστορία. Επόμενο βήμα είναι η επιλογή παρασκευής και σερβιρίσματος- θα τον πιεις ως espresso ή φιλτραρισμένο;

Πιο απλά, έχουμε περάσει σε μια εποχή που ο καφές δεν είναι απλά ένα ρόφημα με αμιγώς λειτουργικό χαρακτήρα, αλλά κρύβει μια φιλοσοφία, που προσπαθεί να βγει στο προσκήνιο.

1η δημοσίευση: 12 Ιουνίου, 2018