Το λογότυπο των Starbucks εξηγείται
Ποιο είναι εκείνο το πράσινο μυθικό πλάσμα που βρίσκεται στο λογότυπο των Starbucks;
«Είναι η σειρήνα. Δεν είναι πραγματικό πρόσωπο, αλλά έτσι τη θεωρούμε εμείς. Αποτελεί το μεγαλύτερο σύμβολο της εταιρίας μας, εκτός από τους συνεργάτες και τους εργαζομένους μας. Είναι το πρόσωπο της εταιρίας.», αναφέρει ο Steve Murray, διευθυντής Δημιουργικού στο Starbucks Global Creative Studio.
Μπορεί να φαίνεται μια ασυνήθιστη επιλογή για την εικόνα μιας εταιρίας καφέ. Αλλά υπάρχει μια ενδιαφέρουσα ιστορία για το πώς και γιατί επιλέχθηκε.
Συγκεκριμένα, το 1971 οι ιδρυτές είχαν αποφασίσει το όνομα Starbucks, από τον χαρακτήρα του 2ου καπετάνιου, ήρωα του γνωστού μυθιστορήματος του Herman Melville “Moby Dick”. Το επόμενο βήμα, λοιπόν, ήταν να δημιουργηθεί ένα λογότυπο που θα βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το όνομα. Καθώς οι ιδιοκτήτες και η ομάδα δημιουργικού έψαχναν κάποια παλιά ναυτικά βιβλία, κάτι τους τράβηξε την προσοχή και αυτό ήταν μια σειρήνα σε ένα αρχαίο Σκανδιναβικό ξυλόγλυπτο. Η μυστηριώδης ναυτική φιγούρα τους «κάλεσε», όπως ακριβώς κάνουν και οι σειρήνες.
«Πραγματικά λάτρεψαν τη φιγούρα αυτή και αισθάνθηκαν ότι ταίριαζε απόλυτα με το τι πίστευαν ότι αντιπροσώπευε το όνομα και κατ’επέκταση η εταιρία Starbucks. Εμπνευστήκαμε, λοιπόν, από αυτή τη φιγούρα και δημιουργήσαμε το λογότυπο βάσει αυτής. Και έτσι δημιουργήθηκε η δική μας σειρήνα.», δηλώνει ο Steve.
Γιατί, όμως, επιλέχθηκε αυτό το όνομα και αυτό το λογότυπο; Υπάρχουν δύο σημαντικές συνδέσεις μεταξύ των Starbucks και του ναυτικού κόσμου. Πρώτον, η γενέτειρα της εταιρίας, το Σιατλ, είναι μια πόλη –λιμάνι. Η έδρα της είναι ακριβώς στον πορθμό Puget Sound και φυσικά έχει πολύ δυνατή σύνδεση και σχέση με το νερό. Δεύτερον, ο καφές συχνά ταξιδεύει μεγάλες αποστάσεις διασχίζοντας τη θάλασσα για να φτάσει στην εταιρεία, όπως και σήμερα φτάνει στο λιμάνι με μεγάλα μεταφορικά πλοία.
Μέσα στα τόσα χρόνια λειτουργίας της εταιρείας Starbucks πραγματοποιήθηκαν πολλές αλλαγές στο λογότυπο. Η πρώτη αλλαγή έγινε το 1987, την χρονιά που στο μενού προστέθηκαν χειροποίητα ροφήματα με βάση τον espresso. Συγκεκριμένα, τότε το λογότυπο άλλαξε χρώμα, από καφέ σε πράσινο, και παράλληλα δόθηκε μια πιο μοντέρνα αίσθηση. Το 1992, η εταιρία εισήχθη στο Χρηματιστήριο, γεγονός που έδειξε την επιτακτική ανάγκη για αναβάθμιση του λογοτύπου, εστιάζοντας περισσότερο στη σειρήνα. Ωστόσο, η μεγαλύτερη αλλαγή έγινε το 2011, με μια ολοκληρωτική ανανέωση του λογοτύπου, βγάζοντας τις λέξεις Starbucks Coffee, ενώ παράλληλα άλλαξε και πάλι λίγο η σειρήνα, αφού απέκτησε πιο μοντέρνα μαλλιά, αλλά και πιο καθαρό πρόσωπο.
«Ελπίζω ότι, όταν οι άνθρωποι βλέπουν τη σειρήνα στα ποτήρια τους, αντιπροσωπεύει ό,τι ακριβώς θα πάρουν από τα Starbucks. Αν η σειρήνα είναι πάνω στο ποτήρι, αυτό που θα πάρουν θα είναι τέλειο» λέει ο Steve.
1η δημοσίευση: 20/11/2018